Weekend Noord-Ierland - Reisverslag uit Tallaght, Ierland van Tom Brouwers - WaarBenJij.nu Weekend Noord-Ierland - Reisverslag uit Tallaght, Ierland van Tom Brouwers - WaarBenJij.nu

Weekend Noord-Ierland

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 Oktober 2008 | Ierland, Tallaght

Ik ben dit weekend met de International Culture Society naar Noord-Ierland geweest. Zaterdagochtend vertrokken we rond negen uur richting Belfast. Het was zo'n 3-4 uur rijden. Eenmaal aangekomen hebben we ingecheckt in het hostel, waarna we de tijd hadden om Belfast te verkennen. Het weer was echt slecht die dag, dus we hebben er geen echte verkenningstocht van gemaakt. We hebben wat in het centrum rondgelopen en na een uur of twee zijn we in een rustige pub gaan zitten (de traditionele Ierse waren allemaal vol). Daar heb ik een 'buttered rum' gedronken; niet voor herhaling vatbaar. Na ons drankje hebben we wat fastfood gegeten en zijn we terug gegaan naar het hostel. Vanuit daar zijn we bij toeval weer terecht gekomen in dezelfde pub als die middag, maar nu met een groep van ongeveer tien. Dat was supergezellig. We hebben een cocktail gedronken en daarna nog een biertje. Rond half twee waren we terug in het hostel, maar dan zijn alle mensen natuurlijk nog niet stil. Verder echt geweldig geslapen; het was een heerlijk bed.

De volgende dag vertrokken we om 9.45 in de richting van Derry. We hebben de Causeway Coastal Route gereden langs de Antrim Coast. Het was echt mooi weer en de oceaan en de bergen lagen er heel mooi bij. Via die route zijn we naar de Bushmill's Distillery gegaan; de oudste nog werkende gelicenseerde whiskeydistillerij van de wereld. Daar hebben we een korte (saaie) rondleiding gekregen. We kregen daarna wel de kans om gratis een glas whiskey te proeven. Ik heb de tien jaar oude malt gedronken; gewoon whiskey. Niet geweldig dus. Na de whiskey nog de souvenirshop in geweest, waar heel veel whiskey te koop was en allerlei prullen met de naam van de distillerij er op.

Na de distillerij kwamen we aan bij het hoogtepunt van de trip; de Giant's Causeway. Hier hadden we anderhalf uur voor. Daar waren we allemaal niet echt blij mee, want we konden gelijk al zien dat je je daar wel twee dagen kon vermaken. De hele omgeving is prachtig en de Giant's Causeway zelf is machtig mooi. We zijn via een weggetje naar beneden gelopen, waar de oceaan gewelddadig op de rotsen sloeg. De wind daar was stormachtig en je kon er vaak tegenin hangen zonder te vallen. Even verderop waren de basaltpilaren aan de zee. Ongelofelijk dat dat een natuurverschijnsel is. Het lijkt net een plein voor een stedelijk museum, maar dan aan de oceaan. We zijn daar even gebleven, maar we wilden graag nog meer zien, dus we zijn snel weer doorgegaan over een pad dat ons naar de top van de berg leidde. Het uitzicht van daar was echt geweldig; de golven van zeker acht meter hoog die op de rotsen sloegen, de bergen aan de andere kant. De harde wind en de zoute smaak van de oceaan. We zijn toen doorgelopen daar het puntje van de berg, waar de wind het hardste was, we moesten laag bij de grond blijven om te kunnen blijven staan. Helaas waren we op dat punt al door de tijd heen en moesten we terug naar de bus.

De bus bracht ons naar Derry waar we in het hostel incheckte, wat te eten en te drinken kochten en in de woonkamer zijn gaan zitten. Daar was één van de medewerkers 'Burn After Reading' aan het kijken. Wij hadden die al gezien, maar vonden het niet erg om het laatste stuk nog even te kijken. Een tijdje daarna kwam een andere medewerker erbij zitten. Hij is opgegroeid in Derry, waar de activiteit van de IRA het hoogst was. Hij had wat indrukwekkende verhalen over gewapende soldaten in de straat en de oorlog en bezetting. Toen de kamer volstroomde met Frands sprekende Fransen begonnen wij ons een beetje te ergeren en hebben we nog even gekaart op onze kamer; pesten met Felix, Dr Merwürdigliebe (Christian) en Lukas. Dat was gezellig, maar uiteindelijk wilde onze kamergenoten gaan slapen.

De volgende dag hadden we nog wat vrije tijd om in Derry rond te kijken. We zijn de muurtekeningen gaan bekijken en we zijn naar het Free Derry Museum geweest, waar we de oorzaken achter de gewelddadigheden hebben kunnen lezen. Over Operation Motorman waarbij 21.000 Engelse militairen Derry zijn binnengetrokken, waarop de IRA zich terugtrok om zo min mogelijk weerstand te bieden uit angst voor doden onder burgers, maar waarbij wel een jongetje van tien van dichtbij twee keer in zijn gezicht is geschoten en waarbij nog meer niet IRA-Ieren zijn gestorven. Er was ook veel te lezen over de Bloody Sunday March waarbij 13 ongewapende mannen zijn doodgeschoten en nog eens 13 ongewapende mannen en 2 vrouwen zijn verwond. Het was interessant allemaal, maar we moesten op een gegeven moment weer terug naar de bus.

De bus bracht ons naar Lough Erne op onze weg naar huis, maar dat was zo interessant niet. Rond half acht waren we weer terug bij de universiteit, moe maar met veel foto's en tevredenheid over het weekend.

• 29 Oktober 2008 - 15:35

Mama:

Lieve Tom,

Net gelezen wat je allemaal in het noorden hebt gedaan. De foto's van Giant's zijn inderdaad indrukwekkend. Van papa hoorde ik dat je het heel erg naar je zin hebt gehad. Altijd heel goed om te horen!
    Nog heel erg bedankt voor je kaart. Ik bel je binnenkort.

Mama

• 30 Oktober 2008 - 10:27

Josje:

Lieve Tom,
    De foto's zien er echt heel tof uit! Leuk dat je de natuur van Ierland hebt kunnen zien en goed te lezen dat het heel gezellig met de groep was. Heel leuk dat je met kerst thuis komt, ik kijk er nu al naar uit. Nog heel veel plezier en in ieder geval tot kerst!
    Liefs Josje

• 10 November 2008 - 22:12

Angela:

Hoi Tom
    prachtige foto's moeilijk schrijven met snoesje half op het toetsenbord!!fijn dat het goed met je gaat!!
    we missen je op het werk.
    groetjes,Angela B.

• 12 November 2008 - 17:26

Maud:

Geweldige foto's. Prachtige kust. Heel wat anders dan die zandbak die hier voor de kust ligt.
    Waar blijven de boxfoto's? ;)